نامه 6 بخش 5
51) 52) این هم باز یک تصور بدوی بت پرستانه است مبنی بر اینکه برق یک فرشته یا خدا است.
طبق روایات، پیامبر نگفته که برق (یا رعد) یک خداست، بلکه گفته فرشته است. این تصور بت پرستانه نیست. همانطور که شما خودتان هم نوشته اید، پدیده های طبیعت ساخته ی خدا هستند. برای همین پیامبر در این پدیده ها فرشتگانی را می بیند که دستورهای خدا را اجرا می کنند. تخلیه ی الکتریکی هم کار خداست از طریق یک فرشته. پیامبر از نقطه ی نظر دینی – نه علمی - جواب مردم را می دهد . قبلا برایتان سخن حضرت محمد را نوشتم : ما پیامبران با مردم در حد عقل آنها سخن می گوئیم. آیا شما فکر می کنید که پیامبر می توانست پاسخ دهد : این تخلیه ی الکتریکی است ؟
53) بر مبنای احساس انسان، زمین هموار است که برای زندگی نرمال ما لازم است. آیاتی که ذکر کرده اید در مورد شکل زمین حرف نمی زنند، بلکه در مورد کارکرد زمین برای انسان حرف می زنند. برای همین در چنین آیاتی "برای شما" بسیار تکرار می شود. چنین عباراتی در کتاب شما هم هست :
شمال را بر جـَو پهن می کند. (ایوب 26:7)
این یک اشتباه علمی نیست. آیه 30 سوره 79 (نازعات) را می توان طور دیگری هم ترجمه کرد:
و زمین را پس از آن با غلطانیدن گسترد.
تشبیه زمین به گهواره اشاره می کند به حرکت آرام سودمند : مهدا (20:53)، مهدا (43:10)، مهادا (78:6). چنین آیه ای در تـَنـََخ (عهدعتیق) هست ؟ در بعضی آیات، قرآن به اکتشافات علمی اشاره می کند، اما نمی خواهم در این مورد صحبت کنم. شما خودتان می دانید.
54) آیه ی مذکور (21:32) در مورد پوسته ی زمین حرف می زند که به انسان امکان زندگی روی زمین را می دهد. قرآن کوه را به میخی در پوسته ی زمین تشبیه می کند که این مورد تایید علم است.
سوره نبا (78) آیه 7
و كوهها را [چون] ميخ هايى [نگذاشتيم]؟
همراه این نامه 2 نمودار برایتان می فرستم که نشان می دهند چگونه کوه ها در زمین نفوذ کرده اند.
55) تا جایی که من می دانم ، کوه قاف یک افسانه است.
56) محمد فکر می کرد که خون یک اندام بدن است.
او چنین چیزی نگفته، بلکه شما اینطور برداشت کرده اید. خون محل استقرار خاصی در بدن ندارد، ولی در تمام بدن وجود دارد. به نظرم، آیه ی قرآن درست می گوید.
57) من متخصص نیستم ، ولی به نظرم، این عبارت :
و آن پاره گوشت را استخوانها گردانيديم، و بر آن استخوانها گوشت پوشاندیم. (مومنون-14)
مفهوم شکل گیری همزمان را دارد. گوشت و استخوان با هم رشد می کنند. شما فکر می کنید که از همان اول استخوان ها بودند ؟
58) پس مىبينى باران از لابلاى آن بيرون مىآيد. (روم-48 ، این آیه 47 نیست)
من نمی توانم دقیقا معنی این کلمه (لابلا) را مشخص کنم، شما هم نمی توانید. به نظرم، این کلمه می گوید که هر قطره جدای از قطرات دیگر خارج می شود. مهدی بازرگان کتابی نوشته در مورد باد و باران در قرآن. در آنجا او توضیح می دهد که چطور آیات قرآن مطابق کشفیات علمی است. من نمی توانم توضیح دهم، مخصوصا به زبان روسی. فقط یکی از آیات را برایتان می نویسم :
و بادها را بارداركننده (ابرها برای باران) فرستاديم. (حجر-22)
امروز ما نقش مهم باد و حشرات را در تکثیر گیاهان می دانیم. اما شما فکر می کنید که عرب های آن زمان در مورد گیاهان و ابرها چه می دانستند ؟
59) دو کلمه در این آیه بکار رفته (صلب و ترائب) که معنای آنها مورد بحث است و بصورت های مختلف تفسیر می شود.
60) تا جایی که من می دانم، اتمسفر کار یک سقف را می کند و از زمین دفاع می نماید. این اشتباه نیست، بلکه مطابق علم است.
61) مگر شما خیال می کنید کی آسمان را نگه داشته ؟ اطلس ؟
البته که خدا نظم عالم را نگه داشته.
62) 63) آسمان تمام آن چیزی است که ما بالای سرمان می بینیم. یک آدم ساده ی قدیمی آن را مثل یک سقف احساس می کرد. علم تایید می کند که جو مثل یک سقف از ما دفاع می کند. این نزدیک ترین آسمان است. تعریف سایر طبقات آسمان را ما نمی دانیم. آسمان همان فضاست، تشکیل شده از اجسام جامد : سیاره ها، سنگ های آسمانی و غیره. یک تکه از آسمان ممکن است بصورت یک فاجعه روی ما بیفتد. شهاب سنگ می تواند مسافران فضا را ، شیاطین یا انسان ها را تهدید کند. در تمام این مسائل قرآن راست می گوید، اما به زبان عرب های ساده ی قدیمی حرف می زند. ولی شما از قرآن انتظار دارید که به زبان علمی حرف بزند. شما اشتباه می کنید.
64) من برای شما طرحی را می فرستم که صحت آیه ی قرآن را در مورد دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس نشان می دهد. بدلیل تفاوت دما، شوری و غلظت ، آب های 2 دریا مخلوط نمی شوند.