نامه 6 بخش 5

51) 52) این هم باز یک تصور بدوی بت پرستانه است مبنی بر اینکه برق یک فرشته یا خدا است.

طبق روایات، پیامبر نگفته که برق (یا رعد) یک خداست، بلکه گفته فرشته است. این تصور بت پرستانه نیست. همانطور که شما خودتان هم نوشته اید، پدیده های طبیعت ساخته ی خدا هستند. برای همین پیامبر در این پدیده ها فرشتگانی را می بیند که دستورهای خدا را اجرا می کنند. تخلیه ی الکتریکی هم کار خداست از طریق یک فرشته. پیامبر از نقطه ی نظر دینی – نه علمی - جواب مردم را می دهد . قبلا برایتان سخن حضرت محمد را نوشتم : ما پیامبران با مردم در حد عقل آنها سخن می گوئیم. آیا شما فکر می کنید که پیامبر می توانست پاسخ دهد : این تخلیه ی الکتریکی است ؟

53) بر مبنای احساس انسان، زمین هموار است که برای زندگی نرمال ما لازم است. آیاتی که ذکر کرده اید در مورد شکل زمین حرف نمی زنند، بلکه در مورد کارکرد زمین برای انسان حرف می زنند. برای همین در چنین آیاتی "برای شما" بسیار تکرار می شود. چنین عباراتی در کتاب شما هم هست :

شمال را بر جـَو پهن می کند. (ایوب 26:7)

این یک اشتباه علمی نیست. آیه 30 سوره 79  (نازعات) را می توان طور دیگری هم ترجمه کرد:

و زمین را پس از آن با غلطانیدن گسترد.

تشبیه زمین به گهواره اشاره می کند به حرکت آرام سودمند : مهدا (20:53)، مهدا (43:10)، مهادا (78:6). چنین آیه ای در تـَنـََخ (عهدعتیق) هست ؟ در بعضی آیات، قرآن به اکتشافات علمی اشاره می کند، اما نمی خواهم در این مورد صحبت کنم. شما خودتان می دانید.

54) آیه ی مذکور (21:32) در مورد پوسته ی زمین حرف می زند که به انسان امکان زندگی روی زمین را می دهد. قرآن کوه را به میخی در پوسته ی زمین تشبیه می کند که این مورد تایید علم است.

سوره نبا (78) آیه 7

و كوه‏ها را [چون‏] ميخ هايى [نگذاشتيم‏]؟

همراه این نامه 2 نمودار برایتان می فرستم که نشان می دهند چگونه کوه ها در زمین نفوذ کرده اند.

55) تا جایی که من می دانم ، کوه قاف یک افسانه است.

56) محمد فکر می کرد که خون یک اندام بدن است.

او چنین چیزی نگفته، بلکه شما اینطور برداشت کرده اید. خون محل استقرار خاصی در بدن ندارد، ولی در تمام بدن وجود دارد. به نظرم، آیه ی قرآن درست می گوید.

57) من متخصص نیستم ، ولی به نظرم، این عبارت :

و آن پاره گوشت را استخوانها گردانيديم، و بر آن استخوانها گوشت پوشاندیم. (مومنون-14)

مفهوم شکل گیری همزمان را دارد. گوشت و استخوان با هم رشد می کنند. شما فکر می کنید که از همان اول استخوان ها بودند ؟

58) پس مى‏بينى باران از لابلاى آن بيرون مى‏آيد. (روم-48 ، این آیه 47 نیست)

من نمی توانم دقیقا معنی این کلمه (لابلا) را مشخص کنم، شما هم نمی توانید. به نظرم، این کلمه می گوید که هر قطره جدای از قطرات دیگر خارج می شود. مهدی بازرگان کتابی نوشته در مورد باد و باران در قرآن. در آنجا او توضیح می دهد که چطور آیات قرآن مطابق کشفیات علمی است. من نمی توانم توضیح دهم، مخصوصا به زبان روسی. فقط یکی از آیات را برایتان می نویسم :

و بادها را بارداركننده (ابرها برای باران) فرستاديم. (حجر-22)

امروز ما نقش مهم باد و حشرات را در تکثیر گیاهان می دانیم. اما شما فکر می کنید که عرب های آن زمان در مورد گیاهان و ابرها چه می دانستند ؟

59) دو کلمه در این آیه بکار رفته (صلب و ترائب) که معنای آنها مورد بحث است و بصورت های مختلف تفسیر می شود.

60) تا جایی که من می دانم، اتمسفر کار یک سقف را می کند و از زمین دفاع می نماید. این اشتباه نیست، بلکه مطابق علم است.

61) مگر شما خیال می کنید کی آسمان را نگه داشته ؟ اطلس ؟

البته که خدا نظم عالم را نگه داشته.

62)  63) آسمان تمام آن چیزی است که ما بالای سرمان می بینیم. یک آدم ساده ی قدیمی آن را مثل یک سقف احساس می کرد. علم تایید می کند که جو مثل یک سقف از ما دفاع می کند. این نزدیک ترین آسمان است. تعریف سایر طبقات آسمان را ما نمی دانیم. آسمان همان فضاست، تشکیل شده از اجسام جامد : سیاره ها، سنگ های آسمانی و غیره. یک تکه از آسمان ممکن است بصورت یک فاجعه روی ما بیفتد. شهاب سنگ می تواند مسافران فضا را ، شیاطین یا انسان ها را تهدید کند. در تمام این مسائل قرآن راست می گوید، اما به زبان عرب های ساده ی قدیمی حرف می زند. ولی شما از قرآن انتظار دارید که به زبان علمی حرف بزند. شما اشتباه می کنید.

64) من برای شما طرحی را می فرستم که صحت آیه ی قرآن را در مورد دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس نشان می دهد. بدلیل تفاوت دما، شوری و غلظت ، آب های 2 دریا مخلوط نمی شوند.

Письмо 6 часть 5

51)  52) Вот ещё одно примитивное языческое представление о том, что молния - это ангел или бог.

По рассказам пророк не говорил, что молния (или гром) – это Бог, а сказал – ангел. Это не языческое представление. Как Вы сами написали, явления природы, сделанные Богом. Поэтому пророк в этих явлениях видит ангелов, которые выполняют приказы Бога. Электроразряд тоже дело Бога , через ангела. Пророк отвечает с религиозной точки зрения, а не научной. Раньше я написал Вам слово святого Мохаммада : мы пророки говорим с людьми по мере их ума. Вы думаете ли, что пророк мог ответить : это электроразряд ?

53) По ощущению человека, земля плоская, что нам нужно для нормальной жизни. Указанные Вами стихи не говорят о форме земли , а говорят о функции земли для человека. Поэтому в таких стихах много повторяется «для вас».  Такие выражения есть и в вашей книге :

Он распростер север над пустотою, (Иов 26:7)

Это не научная ошибка. Стих 30 суры 79 можно переводить по другому :

И земля после этого перекатывалась.

Уподобление земли колыбелю указывает на медленное полезное движение : 

(20:53)  Mahdan, (43:10)  Mahdan, (78:6) Mihada.

Такой стих есть в Танахе ?

В некоторых стихах Корана указывается на научные открытия, но я не хочу об этом говорит. Вы сами знаете.

54) Указанный стих (21:32) говорит о земной коре, которая позволяет человеку жить на земле.

Коран уподобит гору гвоздю на земной коре, и это подтверждается наукой.

И горы, как гвозди ? (78:7)

При этом направляю Вам 2 рисунка, которые показывают как горы пронизывающи землю.

55) Насколько мне известно, гора Каф это миф.

56) Мохаммад полагал, что кровь - это такой орган,

Он этого не говорил, а Вы так понимаете. Кровь не имеет конкретного местоположения в теле, но во всем теле существует. По-моему, стих Корана, прав. 

57) Я не специалист, но по-моему, это выражение :

создали из этого куска кости и облекли кости мясом, (сура 23, стих 14)

понимается как одновременное формирование. Мясо и кость вместе растут. Вы думаете, что с самого начала были кости ?

58) И ты видишь, как дождь выходит из промежутков. (Румы 30:48 а не 47)

Я не могу уточнить, что значит это слово. Вы тоже не можете.

По-моему , это слово говорит, что каждая капля отдельно от других выходит.

Мехди Базарган написал книгу, посвященную ветру и дождью в Коране. Он там объясняет, как стихи Корана соответствуют научным открытиям. Я не могу объяснить, особенно на русском языке. Только напишу Вам один из стихов :

Сура 15: 22.  Мы послали ветры, оплодотворяющие [облака дождем].

Сегодня мы знаем важную роль ветра и насекомых в размножении растений. Но Вы думаете, что знали арабы того времени о растениях и облаках ?

59) Два слова употреблено в этом стихе, значение которых спорно. По-разному толкуют.

60) Насколько мне известно, атмосфера служит кровлей, защищает землю. Это не ошибка, а согласно науке.

61) А Вы думаете, кто держит небо ? Атлас ?

Конечто, Бог держит порядок мира.

62)  63) Небо это все, что мы видим наверху. Простой древный человек ощущал его как потолок. Наука подтверждает, что атмосфера защищает нас как потолок. Это ближайшее небо. Определение других этажов неба мы не знаем. Небо это космос, состоит из твердых тел : планеты, метеориты и т.д. Кусок неба может упасть на нас, как беда. Комета может угрожать пассажирам космоса, чертям или людям. Во всех этих вопросах Коран прав, но говорит на языке простых древних арабов. А Вы ожидаете от Корана говорить на научном языке. Вы ошибаетесь.

64) Я отправляю Вам рисунок, который показывает верность стиха касательно Средиземного моря и Атлантического океана. В силу разницы температуры, солености и плотности , не смешиваются.