نامه 3
جناب اسرائیل گالیتسکی ،
بخاطر توضیحات مفصل مورخ 23.6.2010 از شما ممنونم. می خواهم موارد زیررا به استحضاربرسانم :
من می فهمم که اگر فرض کنیم کتب عهدین کاملا مقدس است، این برای تئوری ما ایجاد مشکل می کند. اما من این کتب را کار دست بشر، ترکیبی از مقدسات و آلودگی ها حساب می کنم. همین علت وجود تناقضات و اشتباهات و فقدان بعضی جزئیات است. داستان مرگ موسی (نظر شما در این مورد خیلی عجیب است)، ازدواج ساره ی پیر با شاهان 2 بار، مبارزه ی انسان با خدا که شکست هم خورد و بسیاری روایات غیر منطقی و توهین آمیز، به ما امکان نمی دهد که این کتاب را مقدس بشماریم. اگر با دقت کتاب پیدایش باب 7 را بخوانید، اثر تحریف را خیلی روشن می بینید. این باب تشکیل شده از 3 روایت کامل مشابه. به نظرم، آنکه بازنویسی می کرده 3 نسخه یا 3 روایت داشته. او نمی توانست یکی از آنها را بعنوان اصل انتخاب کند. از طرف دیگر نمی خواست چیزی را از دست بدهد. برای همین تصمیم گرفت همه را با هم بنویسد، شاید از روی حسن نیت. آیات 21،22،23 را مقایسه کنید. آنها موضوعی تکراری دارند. همچنین آیات 17،18،19 خبر مشترکی را تکرار می کنند و غیره. من خودم باب 7 را به 3 روایت کامل تقسیم کردم، به این ترتیب :
پیدایش باب 7
1 6 11
2 7 12
3 8 13
4 9 14
5 10 15
--------------16
17 18 19
--------------20
21 22 23
--------------24
در این باب 3 روایت مخلوط شده. این روش موجب تحریف و تناقض گویی می شود، بعنوان مثال تعداد حیوانات پاک و پرندگان (7 جفت یا 2 جفت؟). جفتی یعنی دوتا دو تا، و این خلاف آیات 2 و 3 است. من نمی دانم شما به روسی چطور می فهمید، اما به فارسی من اینطور می فهمم. شایان ذکر است که در ترجمه ی روسی عبارت ها در آیات 2و3 با آیه 9 فرق دارند(اگر چه معنی همانست)، ولی در ترجمه ی فارسی حتی عبارات هم یکسان هستند و تناقض آیات 2و3 با 9 خیلی روشن است (حیوانات پاک و پرندگان). در آیه 9 نوشته شده : دودو نر و ماده.
شما اصرار می کنید که مسیح باید از خاندان داود باشد، ولی دقیقا مشخص نکردید که این کجا نوشته شده. مسیح لقب ویژه ی یک نفر نیست، چند مسیح وجود داشته. کوروش کبیر مسیح فارس است، عیسی دومین مسیح است و پسر انسان هم مسیح است. پیش گویی هایی در مورد پسر انسان هست و پیش گویی های دیگری هم در مورد پسر داود (عیسی) هست. مردم اینها را قاتی کردند. عیسی می خواست این قاتی شدن را اصلاح کند. (متا 22: 41-46)
وقتی من می گویم محتوای کتاب های مقدس یکیست، نسخه ی اصلی آنها منظورم است، نه کتاب مقدسی که شما دارید. خدا یکیست، دین یکیست و کتاب های مقدس هم در اصل یکسانند.
اما آنچه برای اولین بار شنیده اید :
اشعیا باب 28
"2 اینک خداوند کسی زورآور و توانا دارد که مثل تگرگ شدید و طوفان مهلک و مانند سیل آبهای زورآور سرشار، آن را به زور بر زمین خواهد انداخت.
8 زیرا که همه ی سفره ها از قی و نجاست پر گردیده و جایی نمانده است.
9 کدام را معرفت خواهد آموخت و اخبار را به که خواهد فهمانید ؟ آیا نه آنانی را که از شیر باز داشته و از پستان ها گرفته شده اند ؟
10 زیرا که حکم بر حکم و حکم بر حکم، قانون بر قانون و قانون بر قانون ، اینجا اندکی و آنجا اندکی خواهد بود.
11 زیرا که با لبهای الکن و زبان غریب با این قوم تکلم خواهد نمود.
12 که به ایشان گفت راحت همین است پس خسته شدگان را مستریح سازید و آرامی همین است، اما نخواستند که بشنوند.
18 و عهد شما با موت باطل خواهد شد و میثاق شما با هاویه ثابت نخواهد ماند و چون تازیانه ی شدید بگذرد، شما از آن پایمال خواهید شد.
21 زیرا خداوند چنانکه در کوه فراصیم کرد، خواهد برخاست و چنانکه در وادی جبعون نمود، خشمناک خواهد شد تا کار خود یعنی کار عجیب خود را بجا آورد و عمل خویش یعنی عمل غریب خویش را به انجام رساند."
حضرت اشعیا توضیح می دهد که پیامبر نیرومند خواهد جنگید و پیروز می شود مثل داود در کوه فراصیم. ظهور او برای عبرانیان خطرناک است و بعضی از آنها هلاک خواهند شد. وحی را بتدریج دریافت می کند مثل قرآن طی 23 سال، و با قوم اسرائیل به زبان خارجی حرف خواهد زد. آیه 9 اشاره می کند چون در آن زمان عبرانی ها نالایق هستند، خدا وحی را به قوم دیگری می دهد که تا آن زمان انبیا و ایمان را نمی شناخته و غذای معنوی انبیا را دریافت نکرده است.
باب 21
"13 وحی درباره ی عرب. ای قافله های ددانیان در جنگل عرب منزل کنید.
14 ای ساکنان زمین تیما، تشنگان را به آب استقبال کنید و فراریان را به خوراک ایشان پذیره شوید.
15 زیرا که ایشان از شمشیرها فرار می کنند ، از شمشیربرهنه و کمان زه شده واز سختی جنگ.
16 زانرو که خداوند به من گفته است بعد از یک سال، موافق سال های مزدوران، تمامی شوکت قیدار تلف خواهد شد.
17 و بقیه ی شماره ی تیراندازان و جباران بنی قیدار قلیل خواهد شد، چونکه یهوه خدای اسرائیل این را گفته است."
این جنگ بدر است یک سال پس از هجرت به مدینه. در زمان ما تیما اسم شهری در نزدیکی مدینه است. در باب 42 در مورد پیامبر بی سواد حرف زده است :
"19 کیست که مثل بنده ی من کور باشد و کیست که کر باشد مثل رسول من که می فرستم. کیست که کور باشد مثل مسلم من و کور مانند بنده ی خداوند."
همچنین باب 29 آیات 9-14 را بخوانید :
"9 درنگ کنید و متحیر باشید و تمتع برید و کور باشید. ایشان مست می شوند، لیکن نه از شراب و نوان می گردند، اما نه از مسکرات.
10 زیرا خداوند بر شما روح خواب سنگین را عارض گردانیده ، چشمان شما را بسته است و انبیا و روسای شما یعنی رائیان را محجوب کرده است.
11 و تمامی رویا برای شما مثل کلام تومار مختوم گردیده است که آن را به کسی که خواندن می داند داده می گویند این را بخوان و او می گوید نمی توانم چونکه مختوم است.
12 و آن طومار را به کسی که خواندن نداند داده می گویند این را بخوان و او می گوید خواندن نمی دانم.
13 و خداوند می گوید چونکه این قوم از دهان خود به من تقرب می جویند و به لبهای خویش مرا تمجید می نمایند، اما دل خود را از من دور کرده اند و ترس ایشان از من وصیتی است که از انسان آموخته اند،
14 بنا بر این اینک من بار دیگر با این قوم عمل عجیب و غریب بجا خواهم آورد و حکمت حکیمان ایشان باطل و فهم فهیمان ایشان مستور خواهد شد."
هنوزهم می توانید ادعا کنید که مسیح اسرائیلی است ؟ عذر می خواهم، اما من این آیات را طور دیگری می فهمم. اشعیا خبر می دهد که وحی برای عبرانیان غیر قابل دسترسی خواهد شد و شخص بی سوادی آن را دریافت می کند. او همه چیز را غیر از اسم محمد گفته است.
در مورد قرآن من به شما جواب دادم که یک همسر عمران بوده که فرزندی نداشته و برای همین نذر کرده بود. این مادر حضرت مریم است. او در فلسطین زندگی می کرد و حضرت محمد حتما این را می دانست. قبل از تولد مریم پدرش فوت کرد، برای همین زکریا سرپرستی این یتیم را بر عهده گرفت. یعنی مریم برادر و خواهری نداشته. عهد جدید موثق نیست و اطلاعاتش در مورد خانواده ی مریم نمی تواند اشتباه قرآن را به ما ثابت کند.
یک همسر عمران هم در مصر بوده که چند بچه داشته و هیچوقت هم نذری در این مورد نکرده بود. پیغمبر می دانست که این خانواده در مصر زندگی می کرده است. آیا هنوز هم مشخص نیست که صحبت از 2 خانواده است ؟
محراب محلی است ویژه ی عبادت ، در خانه یا در معبد. زکریا می توانست مریم را در خانه ببیند.
شما نکته تازه و جالبی در مورد ترجمه ی
KAMILOS
نوشته اید. آفرین بر شما. اما این فقط یک حدس است. شاید (در انجیل) اشتباه ترجمه کرده اند، شاید هم هیچ اشتباهی در کار نیست. (دو کلمه ی شتر و طناب در یونانی خیلی شبیه هم هستند و ممکن است سخن عیسی اشتباه ترجمه شده باشد.)
به نظر من، خدا حق دارد در کتاب های مقدسش از ضرب المثل ها و اصطلاحات استفاده کند. اصلا مهم نیست که این اصطلاحات از کجا گرفته شده ، حتی اگر از اشتباهی در ترجمه گرفته شده باشد. از طرف دیگر، ما می دانیم که شتر نقش مهمی در زندگی و فرهنگ اعراب داشته. شاید اسرائیلی ها این ضرب المثل را از اعراب گرفته اند. به حدس شما با یک حدس جواب می دهم.
بعضی آیات در قرآن تکرار می شوند، مثلا : خدایی جز الله نیست. شاید بعضی آیات تورات در انجیل و قرآن تکرار می شوند. این منشا مشترک آنها را نشان می دهد.
ما هم مثل کلیمیان، عهد جدید را مقدس نمی شماریم، اما بعنوان یک سند تاریخی می توانیم از اطلاعاتش استفاده کنیم. گفتگوی یحیی تعمید دهنده با کلیمیان به ما ثابت می کند که در آن زمان یهودیان منتظر 2 پیامبر موعود یا 2 مسیح بودند. (یوحنا 1: 19-25) عیسی مسیح با یهودیان بحث می کرد تا به آنان ثابت کند : مسیح فرزند داود نیست. (متا 22: 41-46) او می گفت : " ۴۳ پس شما را میگویم که پادشاهی خدا از شما گرفته و به قومی داده خواهد شد که میوۀ آن را بدهند." (متا 21) مکاشفات یوحنا باب 12 آیات 1-6 در مورد تولد پسری تعریف می کند. این روایت دقیقا با روایت شیعیان در مورد تولد مهدی تطبیق می کند. برادران اهل سنت چنین روایتی ندارند.
شما نوشته اید : ملت فلسطین هیچگاه نگفت : متشکرم. به نظر من، شما علتش را می دانید، شما وطن آنها را اشغال کرده اید. قبلا آنها کشور خودشان را داشتند، اما الآن ندارند. باید این مساله را عادلانه حل کرد. این مساله تنها به یک تکه کوچک از زمین مربوط نمی شود. رهبران شما سرزمینی از نیل تا فرات را می خواهند. 2 خط آبی روی پرچم شما چه معنایی دارد ؟ جالب است که بدانیم نظر شما در مورد سرخپوستان چیست. ما می دانیم که اروپائیان خیلی خوب آمریکا را ساختند. آیا این بدان معناست که سرخپوستان در آنجا هیچ حقی نداشتند ؟ کشتن آنها لازم بود ؟
شخصا، من آرزو می کنم که کلیمیان و مسلمانان بتوانند دوستانه با هم زندگی کنند. با احترام
کوروش 28.6.10
http://israel600000.narod.ru/perepiska_04.htm